Amb l’ego pels núvols

Curiosament, dos dies després tornem a ser nosaltres, els intrèpids de boscos, i comencem explicant el dia dels millors (o això diuen): Astro. Avui han estudiat un concepte que anomenen Cosmologia, que tot i el nom petadíssim, no és més que la història de l'univers. Després han fet un tractament d'imatges d'un exoplaneta, "de cuyo nombre no quiero acordarme". El que sí que resulta, si més no curiós, és l'observació d'electrons i muons que han dut a terme amb la cambra de boira. Els muons, que vénen a ser els primos Zumosol dels electrons, 200 vegades més pesats, polaritzen les molècules d'una capa d'alcohol i marquen les rutes que segueixen en ser projectats dins la cambra. També han fet un conveni amb les companyes i els companys de microbiologia, que els han imprès un model 3D en miniatura del seu estimat asteroide Barbara, de la qual estan totes i tots enamoradíssims (bàsicament un tros de plàstic groc amorf amb forma de roc petit).

Els de biologia molecular han iniciat la jornada utilitzant la tècnica d'electroforesi per diferenciar les bases nitrogenades de gens i d'aquesta manera saber si eren aliments transgènics o no. Aquest tros l'hem redactat tal com ens l'han dit, ja que com som de boscos no entenem què volen dir la meitat de coses. A la tarda, han fet de detectius per esbrinar qui havia robat les mostres que havien pres del recinte de MónNatura a través d'una difícil tècnica han establert coincidències entre l'escena del crim i el lladre!

Passant de la biologia a la química, els nostres companys de fotosíntesi han fet teoria sobre aquesta. Posteriorment han preparat solucions per fer l'electròlisi de l'aigua (separació de l'hidrogen i l'oxigen per aprofitar l'hidrogen a partir d'aigua amb diferents pH). A la tarda, han comprovat l'eficiència de l'electròlisi amb la llum solar fora, després, amb lego han muntat un espectròmetre... després diuen dels de boscos! Per un cop que surten amb plaques solars, no fa sol :(

Els de biodiversitat han hagut de fer unes exposicions sobre uns articles científics de fòssils, tot establint unes relacions amb les espècies actuals. Després d'un matí intens de teoria, la cosa s'ha calmat una mica més: han pogut gaudir de l'arribada de l'Oliver, un professor alemany que els ha parlat sobre grills i saltamartins. Més tard, han fet una petita comprovació al medi del voltant de MónNatura. Segons sembla, des que el passat diumenge els de boscos vam ensenyar als altres grups el que és anar a fer excursions els altres científics s'hi han aficionat.

Nosaltres, els de forests, hem tingut el privilegi de veure les grans panoràmiques de Port Ainé a vista de dron. Hem fet un recorregut per la normativa i diverses aplicacions que aquests tenen. Després de fer una pausa per dinar, ens hem reincorporat a la marxa i continuat amb el treball. El director del Parc Natural de l'Alt Pirineu ens ha informat sobre les principals espècies endèmiques i protegides de la zona. Mentre esperàvem l'arribada de sa senyoria el senyor director del Parc Natural de l'Alt Pirineu, el nostre company reusenc ha decidit donar un toc d'humor a la jornada, prenent el sol com un llangardaix (no com els que tenen els de biodiversitat, aquest conservava tots els dits). Aprofitant una canya de ribera que hi havia a la zona i sense samarreta, ha decidit imitar un pastor alpí, mentre dos companys més jugaven amb les vaques (i per confusió un bou), i els altres reien de l'escena. Serem tot el que els altres projectes vulguin, però sabem passar-ho bé en el nostre temps lliure.

Quan hem tornat, hem berenat tots plegats i ens hem dividit en dos grups per observar la fauna pirinenca sota la pluja. Hem pogut observar la grandesa del Gall Fer (Tetrao urogallus) i aprendre sobre el sadisme d'algunes espècies com la fagina (Martes foina) o el trencalòs (Gypaetus barbatus). En definitiva, hem tingut un dia molt divers!