Fase 1 | Les Estades MónNatura Pirineus 2020

DATES: 23 juny - 5 juliol 2020

LLOC: MónNatura Pirineus (www.monnaturapirineus.com)

Els 50 estudiants seleccionats tenen l’oportunitat de viure una experiència única participant en un dels cinc projectes de recerca científica proposats en aquesta fase. Se seleccionaran un total de 10 estudiants per projecte.

El Programa Joves i Ciència no acaba amb les Estades científiques a MónNatura Pirineus, sinó que té una continuïtat durant els dos anys posteriors, amb les Estades al Centre Recerca i les Estades de Recerca Internacional. Aquestes dues fases tenen l’objectiu de seguir acostant els estudiants a la ciència, ja sigui fent una estada en un centre de recerca o en un programa internacional de ciència.

Per poder formar part de la segona fase del programa, els estudiants hauran d’escriure un article científic durant el primer trimestre de 1r de Batxillerat. La qualitat d’aquest treball serà determinant per obtenir un plaça a la següent fase del programa.

ELS 5 PROJECTES

• Descobrint la biodiversitat i l’evolució: des del treball de camp fins a la genètica actual a través de la bioinformàtica

Per què és important conèixer quines espècies hi ha al planeta i com aquestes han evolucionat al llarg de la història? Les primeres formes de vida es van originar fa gairebé 4 mil milions d’anys. Des de llavors, i sobrevivint a vàries extincions massives, s’ha generat una enorme diversitat d’organismes, dels que només se n’han catalogat uns 2 milions d’espècies. Actualment, ens trobem immersos en una gran crisi de biodiversitat on el ritme d’extinció és unes mil vegades major que la que tindria lloc per causes naturals. En aquest projecte aprendrem sobre biodiversitat i els processos evolutius que la generen i mantenen al llarg del temps, l’estructura genètica de les espècies i la seva capacitat d’adaptació al medi, aspectes vitals per tal de poder conservar la riquesa del planeta i assegurar el seu futur, i el nostre.

• M13: 300.000 estrelles per entendre l’univers

Què són les estrelles i com es formen? Per què s’agrupen en galàxies i cúmuls? Quantes estrelles tenen planetes que les orbiten? En aquest projecte et proposem estudiar a fons un grup d’estrelles que podrem observar des de Món Natura Pirineus, el cúmul globular M13. Aprendràs bona part dels conceptes utilitzats a la recerca actual en astronomia per relacionar-los amb els objectes i fenòmens que observarem: planetes i asteroides, estrelles variables, cúmuls, galàxies i altres objectes d’allò més exòtics! Les observacions les acompanyarem de discussions teòriques i simulacions per entendre els mecanismes físics relacionats amb cada un dels objectes.

Més informació

• Explorant i aplicant la biologia molecular: des de l’enginyeria genètica fins a les nanomàquines

Com podem produir la proteïna d’una medusa o d’un humà en un bacteri? Ens podria salvar la vida un virus? Què són les nanomàquines i com les podem dissenyar mitjançant enginyeria genètica? Aquestes són algunes de les preguntes que podràs resoldre en aquest projecte realitzant experiments de biologia molecular, biotecnologia, bioquímica i biomedicina, juntament amb el tractament bioinformàtic de seqüències d’ADN i proteïnes. A més, tindràs l’oportunitat d’imprimir en 3D la proteïna o la nanomàquina que escullis! Tot plegat, en una proposta de projecte multidisciplinària que va des de la recerca bàsica a l’aplicada per acostar-te a l’avantguarda de coneixement en aquest camp.

Més informació

• De la fotosíntesi natural a l’artificial: manual per a la recerca de nous combustibles sostenibles

La crisi climàtica derivada de l’ús de combustibles fòssils i l’associat augment de les emissions de CO2 fa cada vegada més urgent trobar combustibles sostenibles i renovables. Els científics han demostrat que la fotosíntesi artificial és capaç d’obtenir combustible a partir de l’aigua i la llum del sol, però l’eficiència del procés encara és baixa i cal trobar nous materials per dur-lo a terme. En aquest projecte descobriràs com podem copiar la fotosíntesi natural al laboratori i quines són les tècniques que hauràs de dominar per crear una fulla artificial que sigui capaç de produir combustible sostenible. L’objectiu és minvar l’impacte sobre el planeta trobant solucions més eficients que la natura. Ho aconseguirem?

Més informació

• Mirant des del cel: com afecta el canvi climàtic als nostres boscos?

Podem observar els efectes del canvi climàtic sobre els boscos? Com seran d'aquí 50 anys? Hi hauran més incendis? En aquest projecte coneixeràs millor les transformacions que s’estan produint als nostres ecosistemes degut a al canvi global. Aprendràs a utilitzar noves tecnologies i fonts de dades mediambientals per detectar els canvis de vegetació a diferents nivells. Des de l’escala global, amb satèl·lits que proporcionen imatges multiespectrals a 1km (Modis, diari) o a 10 m (Sentinel-2, cada 5 dies), fins a escala centimètrica, amb càmeres instal·lades en drons o realitzant mesures a camp. Els efectes del canvi global ja comencen a ser evidents: els reconeixerem?